top of page
  • תמונת הסופר/תגלעד בן שץ

15 דרכים להעשיר את עולם הצילום שלכם

כתב: גלעד בן שץ – בעלים, מייסד ומדריך בכיר ב"אור וצל-בית ללימודי צילום".

בוודאי טעיתם לא פעם כיצד ניתן לגוון או להעשיר את עולם הצילום שלכם או פשוט לחוות אותו באופן מעט שונה ממה שאתם רגילים כיום. יש הרבה דרכים לעשות זאת ורובן פשוטות מאוד ולא דורשות שום מאמץ. רכזתי כאן עבורכם את 15 הנק' החשובות בעיניי שיעזרו לכם להעשיר את עולם הצילום הפרטי שלכם:


1. הכירו את המצלמה שלכם. ראשית תתחילו בלקרוא את חוברת ההפעלה. השקעתם הרבה כסף בציוד צילום – אתם לא רוצים לדעת כיצד להפיק ממנו את המרב? אני מבטיח לכם שתגלו שיש לא מעט פונקציות שימושיות שבכלל לא ידעתם על קיומן כמו גם היכולת ליצר הגדרות אישיות לכפתורי המצלמה לנוחות תפעול מרבית. שנית, תכירו בעיניים עצומות את מיקום הכפתורים החשובים ששולטים על החשיפה (מהירות/צמצם/אסא) ועל החדות.


2. גוונו את העדשה/ות שאתם רגילים לעבוד איתם. כאן הכוונה שלי היא ממש לא לשלוח אתכם לרכוש עדשה חדשה, אלא להיפך, תוציאו את המקסימום ממה שכבר יש. מי שעובד עם עדשת זום אחת בוודאי מכיר את התחושה שיש לנו נטייה "להתאהב" באורך מוקד מסוים (בד"כ זה הטלה של העדשה – זה שיוצר תקריב) וקצת לשכוח שהעדשה שלנו היא ורסטילית ומסוגלת בקלות לייצר "מראות" שונים בעזרת שינוי אורך המוקד של העדשה (רחב/נורמל/טלה). מי מאתנו שמחזיק יותר מעדשה אחת גם כאן מכיר את התחושה שקל לזנוח את העדשה/ות שבתיק כדי לא ל"הסתבך" עם התעסקות מיותרת. זכרו: גיוון באורכי המוקד של העדשה/ות הוא אולי אחד המרכיבים החשובים ביותר לפיתוח היצירתיות שלנו כצלמים ולדיוק ההתבוננות ונקודת המבט שלנו.


3. תפתיעו את עצמכם. גוונו את נושאי הצילום שלכם. אחד הדברים שקורים די מהר בצילום הוא היכולת שלנו לזהות כבר בשלבים מוקדמים מה יותר מעניין אותנו לצלם ומה פחות. השתדלו לא להגביל את עצמכם לתחומי עניין מצומצמים, תרחיבו אופקים - נסו לחוות מגוון רחב של סגנונות צילום. למה? כי אולי תפתיעו את עצמכם ותגלו שתחום עניין שהיה זר לכם לפתע מעורר בכם עניין רב והנה עולם חדש נפתח בפניכם.


4. תתיידדו עם הפלאש שלכם. הנטייה הבסיסית של רוב הצלמים היא להתייחס לפלאש כ"גוף זר" במצלמה ורק אם "אין ברירה" לעבוד אתו. זו כמובן טעות כיוון לפלאש יש יכולות מדהימות לשפר את הצילום שלנו גם ביום וגם בלילה – צריך כמובן להבין כיצד לנצל אותו לטובתנו. למי שיש פלאש חיצוני (לא הפלאש ה"קופץ" של המצלמה) השמים הם הגבול מבחינת היכולת שלנו להיות יצירתיים יותר כיוון שההתייחסות לאור הקיים משתנה לחלוטין.


5. אל תתנו למספרים לבלבל אתכם. מהירויות, צמצמים, אסא, מד אור, אורכי מוקד, טמפ' צבע ועוד. עולם הצילום מאוד טכני אבל גם מאוד יצירתי וחוויתי. כדאי ומומלץ להכיר, להבין ולשלוט בכל במספרים אבל חשוב לא פחות שאלה לא יעפילו על חווית הצילום. חשוב מאוד שחוסר ידע לא יהווה מחסום יצירתי וחוויתי עבורכם, קודם כל תיהנו מהצילום ולאט לאט תלמדו להכיר ולהעשיר את עולם המושגים.


6. תפסיקו להביט במסך המצלמה. זו אחת ה"מחלות" של הצילום הדיגיטלי. החיווי המידי גורם לנו להביט ללא הרף במסך כדי לקבל "אישור" שאנחנו בסדר ובינתיים קורים המון דברים סביבנו שאנחנו מפספסים. בעיקר צלמי רחוב ופורטרט קחו הארה זו לתשומת לבכם.


7. תתנסו בטכניקות צילום חדשות לכם. בעיניי אחד הדברים הנפלאים בצילום זה שהוא יכול להישאר מאוד פשוט ובסיסי והוא בהחלט יכול להפוך למתוחכם/מתקדם יותר ככל שהצלם מעוניין להעמיק את ידיעותיו. הנה כמה דוגמאות שעשויות לסקרן אתכם ולפתוח לכם אופקים חדשים:

· צילוםHDR - שילוב של כמה חשיפות שנועד להרחיב את טווח הגוונים בתמונה. נעשה ע"י שימוש בתכנת מחשב.

· שימוש במגוון פילטרים: לדוגמא - פילטר מקטב (POLORIZER) ומגוון פילטרים של ND.

· צילום שבילי כוכבים בלילה.

· צילום TIMELAPS– יצירת סרטון מהיר המורכב ממאות/אלפי צילומים.

· צילום בסטודיו בתאורה מבוקרת – כל השליטה על האור בידיים שלכם!


8. למדו לערוך את התמונות שלכם. למה? כי זה כיף, כי זה מאפשר לפתור "בעיות" שונות הקימות בצילום ובנוסף זה ומאפשר לנו להעניק אופי/מראה ייחודי לתמונות שלנו. הצילום לא מסתיים ב"קליק" של המצלמה, העבודה על המחשב היא חלק בלתי נפרד מהתוצר הסופי.


9. קומו לצלם מוקדם בבוקר. יש משהו ברכות של האור המוקדם, באיכות האור, בשקט מסביב שמעניקים לתמונה אופי אחר. יש כיף גדול בידיעה שכולם ישנים ורק ה"משוגעים לדבר" מסתובבים עם ציוד הצילום על הגב בחיפוש אחר התמונה הבאה שלהם...


10. תתרגשו מהאור כמו עיוור שפוקח את עיניו לראשונה. אי אפשר להבין צילום בלי להבין אור - אור מבינים דרך חוויה והתרגשות מהמובן מאליו.


11. תשקיעו בספר טוב ולא בציוד. למידה והשראה מהתבוננות בספרי צילום היא לטעמי משמעותית וחשובה אף יותר מהתחדשות בציוד צילום חדש. ישנם אינספור ספרי צילום ואני, באופן אישי, מאוד אוהב להתחדש מעת לעת בספר חדש של צלם/ת שאני אוהב ומעריך.


12. עקבו אחר עבודות של צלמים שמעניינים אתכם. בהמשך לסעיף הקודם אי אפשר להתעלם מהאינטרנט, מהנוחות והזמינות שלו. תכירו צלמים בארץ ובעיקר בחו"ל שעבודתם מעניינת אתכם. רק מהתבוננות ניתן ללמוד המון.


13. היו ביקורתיים כלפי עצמכם. ראשית בזמן הצילום – היו מדויקים וחדים באמירה הצילומית שלכם. שנית, כאשר אתם מעלים תמונות לרשת (בעיקר פייסבוק) – בדגש על צילומי אמנות, תשאלו את עצמכם האם אתם שלמים במאה אחוזים עם כל תמונה שאתם מעלים? היו פתוחים גם לביקורת של אחרים כלפי הצילומים שלכם.


14. חשבו צילום גם שהמצלמה לא עליכם. בואו נודה על האמת, רוב הסיכויים שניתפס ללא מצלמה עלינו מרבית הזמן. אז נכון, בלי מצלמה תמונה כנראה לא תצא אבל תובנות וחידוד המבט בהחלט כן. התבוננו על האור, למדו להעריך את נתוני החשיפה, למדו לראות בעיניים אורכי מוקד שונים של עדשות, חפשו "רגעים מכריעים" בהתרחשויות שקורות סביבכם. עם תעשו זאת כנראה שבפעם הבאה המצלמה כבר תהיה בהישג יד או לפחות קרובה יותר.


15. צלמו הרבה. זו הדרך היחידה ללמוד ולהשתפר. קחו את המצלמה אתכם מי יודע מה יוליד יום...


זהו עד כאן, אני באמת מאמין שאם תיישמו אפילו חלק מצומצם מהדברים המופיעים ברשימה אתם תגלו שעולם הצילום נפתח בפניכם, מעשיר אתכם ויוביל אתכם לתוצאות טובות יותר. ספרו לנו לאיזה מהטיפים התחברתם ביותר? – נשמח לשמוע!

164 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page